blitzbeton rotterdam

betonmal in de maak
nachtwerk
who's arthur bernard
de zes objecten
object voor ArtEz Arnhem
1 september 2002

In 2002 heb ik meegedaan aan de internationale workshop blitzbeton - concrete branding. In een atelierachtige opzet hebben we in een zestal groepen gewerkt aan betonnen objecten als beeldmerk voor evenzoveel bedrijven in de Witte de Withstraat in Rotterdam.

De objecten moesten worden uitgevoerd in zelfverdichtend beton met restricties in maat, de hoeveelheid beton en plaats van de mal. Via een eigen strategie en dagelijkse presentaties in modellen kwamen de deelnemers tot een definitief uit te voeren object. Niet als schaalmodel maar op ware grote in het straatbeeld.

Het door ons gemaakte object is een bedoeld voor Arthur Bernard, een kunststudio. Naast het vervaardigen van het betonnen object heeft onze groep er voor gekozen de idee van het creëren van een sfeer rondom een product naar voren te brengen. Dit hebben we gedaan door meerdere malen campagne te voeren in de straat. Die gevoerde campagne hebben we letterlijk vertaald naar het gemaakte object. Het object is een representatie van de zoektocht naar Arthur. “Who’s Arthur Bernard ?” is hierin het beeldmerk geworden van de studio.

Het betonnen object is later door ons verplaatst naar een grasveld voor de Academie van Bouwkunst in Arnhem en heeft daar nog ruim een jaar gestaan.